بازتاب رنگ ها را در این مقاله از تیکارنگ بشناسید

    • رنگ‌‌هاي گرم
    • رنگ‌هاي سرد
    • رنگ‌هاي زنده
    • رنگ‌هاي مرده و يا گلي
    • رنگ‌هاي روشن
    • رنگ‌هاي تيره
بازتاب رنگ ها

نمونه ای از بازتاب رنگ ها

 

رنگ بندی بازتاب رنگ ها 

 وظيفه‌ي رنگ بندي در يك نقاشي، پوستر و يا پشت جلد كتاب، القاء برخي حالت‌‌ها يا برداشت‌ها، از طريق رنگ، به بيننده است. اين كه شما براي نشان دادن يك حالت به خصوص،‌ بايد از چه رنگي مدد بگيريد، حرف اصلي اين كتاب است كه مي خواهد با طرح تئوري و نمايش عملي توانايي و يا ناتواني هر رنگ به شما بگويد كه مثلاً براي ايجاد شگفتي، هيجان، آرامش و يا برداشت تازگي، كهنگي، جواني و يا زنانگي چه رنگ‌هايي مي‌تواند به شما كمك كند اما نخست با چند رنگ پركاربرد آشنا مي‌شويم. شرکتی که بخواهد پا را یک قدم جلوتر بگذارد انتخاب یک یا چند رنگ را در ست اداری و دکوراسیون خود قرار می دهد به طوری که با دیدن ان رنگ ها شرکت مورد نظر برای شما تداعی می شود. پس اگر میخواهید در عرصه بین الملل وارد شوید و در برند شهرت جهانی کسب کنید باید علم بازتاب رنگ ها را بشناسید. با تیکارنگ همراه شوید.

برند شهرت جهانی 

 

قرمز

قرمز رنگ پرشوري است. رنگ قلب و رنگ زبانه‌هاي آتش، قرمز نگاه را به خود مي كشاند و به گردش خون سرعت مي‌بخشد. اگر قرمز را با سفيد تركيب كنيم رنگ صورتي خواهيم داشت كه رنگ احساس و رنگ شعر است و اگر به ميزان معيني با مشكي مخلوط كنيم، رنگ خرمايي  اشرافي ويژه‌اي به دست خواهيم آورد.

زرد

زرد رنگ اخطار، توجه و نيز شادماني است. رنگ آفتاب و گل نرگس است. اما درخشندگي بيش از حد آن موجب خستگي مي‌شود. اگر ديوار آپارتماني را با زرد پر رنگ بپوشانيد فضايي بسيار سنگين به وجود مي‌آيد. اما اگر آن را تا ۵۰% روشن كنيد، ليمويي جذابي به دست مي‌آوريد كه روح بخش و صبح گونه است.

سبز

سبز رنگ آرامش، رنگ درختان و چمنزار است. سبز روشن بهار و باروري را تداعي مي‌كند و سبز پررنگ زنگار گرفتگي، ماليخوليا واز هوش رفتگي را منتقل مي‌كند. سبز سير و نزديک به يشمي سكوت عميق يك جنگل انبوه كاج را به ياد مي‌آورد.

آبی

آبي رنگ آسمان و درياست و مانند سبز آرام بخش است. آبي قدرتمند است و از اين جهت کنار قرمز قرار می گيرد. آبي روشن، جوان و پر انرژي است و به همين دليل براي تجسم ورزش مناسب است، اما آبي سير و آبي سلطنتي نشانه وقار و تمول است. آبي همچنين رنگ نظافت و پاكيزگي است.

بنفش

بنفش رنگ دل فريبي است كه ديرباز رنگ ملكه‌‌ها بوده است. بنفش در طبيعت كم‌ياب است و بيش‌تر رنگ آتليه و كارهاي هنري است. بنفش رنگ رازگونه‌اي است. در سال‌هاي اخير بنفش ملايم در سالن‌هاي مد لباس خانم‌ها فراوان به كار گرفته شده است.

قهوه‌ای

قهوه‌اي چون خاك غني و بارور است و افسردگي رنگ‌هايي پاييزي را منتقل مي‌كند. قهوه‌اي روشن، خرمايي و بژ به وسايل و اشياء حالتي چوب گونه مي‌دهد و قهوه‌اي سير به كار نمايش محصولات چرمي مي آيد. سايه‌هاي  قهوه‌اي بسيار متنوع است و در رنگ پردازي كاربرد وسيعي دارد.

 

سفيد

سفيد سمبل، پاکي، پاك‌دامني، بي گناهي وصلح است. همچنين نشانه‌اي است براي مراكز بهداشتي، بيمارستان‌ها و زمستان، سفيد رنگي است دوگانه: مي‌تواند رنگ يك سرويس بسيار گران قيمت چيني باشد و يا رنگ ظرف كاغذي يك بار مصرف، قدرت سفيد را به عنوان يك رنگ كمكي دست كم نگيريد.

سياه

سياه رنگ شب و عزاست و به جادو و شيطان منتسب مي‌شود. ظاهر  وزين رنگ سياه آن را بين سياستمداران و هنرپيشه‌ها محبوب كرده است. اين رنگ همچنين با ثروت و زيبايي نيز مرتبط است. مثلاً اشياء خانگي كاملاً سياه، اشرافي‌تر به نظر مي‌رسد.

رنگ‌های گرم

قرمز، زرد، نارنجي، صورتي، قهوه‌اي و شرابي  را رنگ‌هاي گرم مي‌گويند. در حقيقت طول موج نور قرمز بسيار به اشعه ماوراء بنفش نزديك است، كه منشاء انتقال گرماست. رنگ‌هاي گرم، تاثيري چون جريان اين مواد مذاب از دهانه‌ي آتش فشان دارد. مهاجم و توجه برانگيز، رنگ گرم خودنما است و احساسات را بر مي‌انگيزد. وجود رنگ‌هاي گرم در محل كار آهنگ حركت را سريع‌تر مي‌كند و در پوستر چشم‌ها را به سوي خود مي‌كشاند. تركيب رنگهاي گرم در كنار هم، جسور، غني و زنده جلوه مي‌كند.

رنگهای سرد

طيف سبز تابنفش، كه شامل آبي و سايه‌هاي خاكستري است، رنگهاي سرد شناخته مي‌شود. اين رنگ‌ها همان تاثير سرمازايي را دارد كه نگاه كردن به تصوير آلاسكا، در بيننده به وجود مي‌اورد. اثر اين رنگ‌ها نقطه مقابل اثر رنگ‌هاي گرم است. فعاليت‌ متابوليسم بدن را كند مي‌كند و در بيمارستان‌ها براي آرامش بيماران رواني به كار مي‌رود. رنگ‌هاي  سرد، مثل نقاشي‌هاي آبي پيكاسو، بيزاري و بیهودگی و دل‌گيري را بيان‌ مي كند. در عين حال بازتاب رنگ‌هاي سرد هميشه هم منفي نيست، مجموعه‌اي از رنگ‌هاي سبز و ابي گاه احساس پاكيزه و جذاب فرو رفتن در يك آبگير خنك كوهستاني را تداعي مي‌كند.

رنگ‌های زنده

رديف نخست نمودار رنگ‌هاي پايه، حدي از هر رنگ است كه آن را حد زنده بودن آن رنگ گرفته‌ايم. اين حد از رنگ كلاسيك است. توجه كنيد كه سردي ياگرمي، در زنده نمايي رنگ بي‌تاثير است. اگر گروهي از رنگ‌هاي زنده را، چه سرد و چه گرم، در كنار هم به كار بريد، مثل اين است که عده اي آدم جدي در محفلي همه با هم و درباره‌ي مطلب واحدي جر و بحث مي‌كنند . كاربرد اين چنين رنگ‌هايي در اسباب بازي  و يا لباس بچه‌ها، سلامت و شادابي و انرژي آن‌ها را نمايش مي‌دهد. اما استفاده از اين رنگ‌ها در موارد ديگر خسته كننده است و گويي به روح آدمي مي چسبد.

رنگ‌های مرده يا كدر و يا گلی

مي‌توانيد مثل رديف ۲ جدول رنگ‌هاي پايه با افزودن ميزان معيني از خاكستري، هر رنگ، اعم از سرد و گرم را، به رنگي با ته مايه‌ي مرده و يا گلي بدل كنيد. طبيعتاً ما به رنگ‌هاي زنده گرايش بيش‌تري داريم. رنگ‌هاي مرده، كدر و گلي مبهم و ناراحت‌و رمزگونه است و هيجان و اهميت هر چيز را كاهش مي‌دهد. در اين عكس شما مي‌خواهيد كه مه  اطراف را پس بزنيد و جزييات بيش‌تري ازكوه را ببينيد. رنگ‌هاي مرده‌ي مقابل كوه حتي از عظمت و ارتفاع آن كاسته است. اين گونه رنگ‌هاي بي‌روح براي القاء تفكر و رؤيا نيز كاربرد دارد و اگر بتوانيد آن راكنار يك رنگ زنده به كار گيريد، تاثير مطمئن‌تري مي‌گذارد.

رنگ‌های روشن:

رنگ‌هاي ملايم مثل ابرهاي تابستاني،‌لطيف و رؤيايي است، اما طبيعت گرم و يا سرد رنگ‌ تاثيري در اين بازتاب ندارد. رنگ‌مهاجم سرخ، اگر تا حد رديف سوم جدول رنگ‌هاي پايه ملايم شود. پيام‌دل نشيني خواهد داشت. در طراحي داخلي، رنگ‌هاي روشن از تاثير دل‌گير فضا مي‌كاهد و در لباس خانم‌ها،‌شخصيت ملايم‌تري از صاحب‌آن عرضه مي‌کند اين رنگ‌ها پيام كوبنده‌ي دل خواه گرافيست ها در طرح‌هاي تبليغاتي را همراه ندارد. اما تضاد مطلق آن را با رنگ‌هاي تند نمايش مي‌دهد. يك قطعه آبي آرام در ميان قطعات تند معصوميت ويژه‌اي را منتقل مي‌كند، كه در معرفي برخي از كالاها بسيار مفيد است.

رنگ‌های تيره

نقطه‌ي مقابل رنگ‌هاي روشن، رنگ‌هاي تيره است. مثل رديف چهارم جدول رنگ‌هاي پايه، با مقدار معيني از مشكي، طيفي از رنگ‌هاي تيره ساخته مي‌شود كه چون اين ديگ بخار آهني سنگين و به هم فشرده است. قرمز تيره، ارغواني تيره، سبز تيره، و يا آبي تيره، احساسي از بزرگي و قدرت و فرادستي رامنتقل مي‌كند كه مناسب پوشاك مردانه و لباس‌هاي رسمي است و به اثاثيه‌ي اطراف ما نيز نوعي ارزش و قدمت  ويژه مي بخشد. چنين رنگ‌هايي د رگرافيك براي اعلام اسم كالا و ياتاكيد و تكرار در مطلبي به كار مي‌رود. تاثير آن وقتي به نهايت مي‌رسد كه در بين گروهي از رنگ‌هاي روشن‌تر به كار گرفته شود.