ارتباط تصویری نظیر ادبیات و زبان گفتاری از فنونی استفاده می کند که می توان آن را زبان و بیان بصری نامید، با تیکارنگ همراه باشید:

تصویرسازی:

هنری است که تصویرگر (شخص) در آن اقدام به روایت گری مصور می کند.

مفهوم ارتباط:

ارتباط در لغت به معنای پیوند دادن و ربط دادن و در اصطلاح به معنای بیان هر نوع انتقال اطلاعات می باشد.

نحوه ارتباط:

    • فرستنده پیام
    • کانال پیام
    • گیرنده پیام
    • بازخورد پیام

وظایف ارتباطات:

    • اطلاع رسانی
    • آموزش
    • تفریح و سرگرمی

قاب:

سطحی است که تصویری در آن قرار میگیرد و هنرمند این سطح را برای ایجاد اثر خود انتخاب  می کند.

وظایف کادر:

۱- مشخص کردن محدوده درونی کادر و جلوگیری ازبیرون رفتن انرژی بصری.

۲- ازانرژی های بصری بیرون کادرکه  میخواهند وارد شوند جلوگیری  می کند.

نقطه:

نقطه از اثر قلم بر روی کاغذ بوجود می آید.

نقطه آغاز و پایان یک اثر هنری است.

موقعیت نقطه درصفحه:

نقطه ای که در پایین کادر است القاء کننده وزن و سنگینی و جاذبه بیشتر است و نقطه ای که دربالای صفحه قرار دارد احساس سبک بودن را دارا می باشد.

خط:

خط از کنار هم قرارگرفتن چندین نقطه بوجود می آید.

راه های ایجاد خط:

۱- بر اثر نیروی وارد آمده برنقطه و امتداد آن

 ۲- بر اثر شکافتن نور در تاریکی

انواع خط:

۱- خط های افقی: خطی است که نماد آرامش و سکون و اعتدال است (افق خورشید- انسان خوابیده )

۲- خط های عمودی: نماد ایستادگی – مقاومت و استحکام است (تیرهای برق- درختان )

۳- خط های مایل: نماد پویایی – تحرک و خشونت است (سراشیبی – نردبان )

۴- خط های منحنی: نماد حرکت مداوم – ملایمت و ملاطفت است (تپه – امواج بلندی های زمین )

۵- خط های زیگزاگ و شکسته: که بیانگر القاء و هیجان  می باشد.

سطح:

شکلی که دارای دو بعد طول و عرض باشد سطح  نامیده می شود.

انواع سطوح:

الف) هندسی شامل لوزی، مربع، ذوزنقه

ب) غیرهندسی

مربع:

اززیباترین شکل هندسی محسوب می شود و نماد صلابت – استحکام و سکون است {اتاق}.

مثلث:

بواسطه زوایای تندی که دارد نماد مهاجم و ستیز است.

دایره:

نمادجاودانگی و حرکت مداوم – نرمی– درون گرایی – پاکی و صمیمیت میباشد{معماری ودیزاین }.

حجم:

به شکل هایی که دارای سه بعد طول و عرض و ارتفاع یا عمق باشد حجم  می گویند.

انواع حجم:

مثبت = توپر

منفی = توخالی

بافت:

بطور کلی به سطح رویه و بالایی هر شیء و شکلی که دارای ظاهرخاصی است بافت می گویند.

انواع بافت:

بافت تصویری

بافت ترسیمی

ترکیب بندی:

    • جای دادن عناصر بصری در یک کادر بصورت منظم
    • ارتباط نسبی و قیاسی بین اجزای مختلف یک عنصر

مهمترین عوامل درترکیب بندی:

تعادل – تضاد یا کنتراست – ریتم 

تعادل:

تعادل ازاصول اساسی هنر است. هنر در برقراری ارتباط با مخاطب نوعی تعادل را جستجو می کند- رنگ – نور و بافت نیز در حفظ تعادل نقش دارند.

متضاد:

کنتراست به معنی متضاد و کشمکش میان عناصر و کیفیت های بصری است.

ریتم:

ریتم به تکرار منظم یا هماهنگ خط های،اشکال،فرم ها یا رنگ ها گفته می شود.

انواع ریتم ها:

۱- ریتم یکنواخت مثل: ضربان قلب

۲- ریتم متناوب مثل: حرکت جزرومد

۳- ریتم تکاملی مثل:  هلال ماه

۴-ریتم موجی مثل: حرکت مار

تعریف رنگ:

رنگ بازتاب نور از روی سطوح است.

رنگ  قرمز و سیاه همیشه به عنوان رنگ های نمادین حیات و مرگ بشمار میرفتند.

انواع رنگ ها:

الف) رنگ های اصلی {درجه یک }= رنگ هایی هستند که آن را نمیتوان از ترکیب دیگر رنگ ها بدست آورد. زرد/ قرمز/ آبی

ب) رنگ های فرعی {درجه دو}= رنگ هایی هستند که مستقیما” از ترکیب رنگ های اصلی بدست  میآیند. زرد + قرمز= نارنجی / زرد + آبی = سبز/ آبی + قرمز= بنفش

ج) رنگ های درجه سه= ازترکیب رنگ های اصلی + رنگ های فرعی بدست  میآیند. زرد+ نارنجی / قرمز+ نارنجی

انواع رنگ ها براساس تاثیرگذاری:

    • رنگ های سرد= هر رنگی که با آبی ترکیب شود به ببینده آرامش می بخشد.
    • رنگ های گرم= هر رنگی که با قرمز ترکیب شود باعث ایجاد هیجان و عصبانیت می شود.

رنگ های مکمل:

در دایره رنگی رنگ هایی که روبروی یکدیگر قراردارند آنها را رنگ های مکمل یا متضاد می نامند.

زرد+ قرمز+آبی= سیاه یا خاکستری

رنگ های روشن: رنگ اصلی + سفید

رنگ های تیره:  رنگ اصلی + سیاه

ترکیب رنگ ها:

قرمز+ زرد= نارنجی

آبی + زرد= سبز     

آبی + سفید= آبی آسمانی     

قرمز+ سفید= صورتی     

زرد+ سفید= لیمویی 

آبی + قرمز= بنفش 

سبز+ مشکی = سبزلجنی    

قرمز+ مشکی = زرشکی  

سفید+ سیاه = خاکستری

نارنجی + سیاه = قهوه ای    

 

مفاهیم رنگ ها:

رنگ

اصلی/ فرعی

مفاهیم

آبی

اصلی

این رنگ باعث آرامش وکاهش اشتها  می شود.

قرمز

اصلی

این رنگ باعث سرعت بخشیدن به گردش خون  می شود.

سبز

فرعی

این رنگ تازگی بهار و باروری را تداعی  می نماید.

سیاه

فرعی

سیاه رنگ شب و عزا و ماتم است و به جادو و شیطان منتسب  می شود.

سفید

فرعی

نمادی است برای مراکز بهداشتی و زمستان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیزاین گرافیک چیست؟

بکارگیری تکنیک های مختلف خلق آثار دو بعدی بر روی سطوح مختلف است که در جهت رساندن پیام خاص به بیننده انجام  می پذیرد.

کاربردهای دیزاین گرافیک:

دیزاین گرافیک در آگهی های تبلیغاتی و تجاری تلویزیون،سینما،بسته بندی کالاها ، جلد کتابها و مطبوعات، علائم راهنمایی و رانندگی ، ویترین مغازه ها کاربرد دارد.

گرافیک محیطی:

گرافیک محیطی یکی از شاخه های گرافیک در رسیدن به اهداف خاص نقش بسزایی دارد و بخش عمده ای از فعالیت های تبلیغاتی و تجاری را در بر می گیرد.

هدف ازگرافیک محیطی:

    • راهنمایی مردم به ساده ترین شکل
    • زیباسازی ازطریق بکارگیری اصولی
    • افزایش سطح فرهنگ جامعه

وجه های گرافیک محیطی:

الف) وجه اطلاع رسانی

ب) وجه فرهنگی

ج) وجه آموزشی

د) وجه تبلیغاتی

ه) وجه اجتماعی

و) وجه زیبایی و هنری

عوامل اصلی بیان درگرافیک محیطی:

  • تابلوهای بزرگراه
  •  تابلوهای راهنمایی ورانندگی
  • نئون ها
  • تبلیغات روی وسایل نقلیه
  • دیزاین رو بناها 
  •  دیزاین محل های خدمات عمومی
  •  تابلوهای سر در فروشگاهها

تلویزیون:

{سامانه ای ارتباطی است برای پخش و دریافت صدا و تصاویر متحرک از مسافتی دور. واژه تلویزیون از دو کلمه یونانی تله (دور) و کلمه لاتین ویزیو (دید) تشکیل شده است.

سیما:

به مجموعه فراهم کننده و پخش کننده تصاویر سیما گویند.

*** اولین پخش تلویزیون درسال ۱۹۳۶ در کشور انگلستان انجام شد***

اجزاء تلویزیون:

    • منبع صدا
    • فرستنده
    • گیرنده
    • وسیله نمایشگر
    • وسیله صوتی

وضوح تلویزیون:

به مجموعه ای از تعداد نقاط منفرد گفته می شودکه به عنوان پیکسل ها بر روی صفحه موردنظروجوددارند.

کنتراست تلویزیون:

اندازه گیری میزان نقاط روشن و تاریک روی صفحه تلویزیون  می باشد.

سینما:

فنی است که طی آن پیامی به کمک تصویر به بیننده انتقال می یابد.

دلایل تاثیرگذاری سینما:

    • با عواطف ،فرهنگ و اعتقادات مردم سروکاردارد.
    • در عرض یک سده توانسته بطور مداوم حوزه های نفوذ خود را گسترش دهد.

تاریخ سینمای ایران:

نخستین دستگاه سینماتوگراف به ایران درسال ۱۲۷۹ ه.ش توسط مظفرالدین شاه وارد شد. نخستین فیلم بلندسینمایی ایران به نام آبی ورابی درسال ۱۳۰۸ ه.ش توسط آوانس اوگانیانس با فیلمبرداری خان بابا معتضدی ساخته شد.

همچنین اولین فیلم ناطق ایرانی بنام دختر لر توسط عبدالحسین سپنتا در بمبئی هند ساخته شد.

ژانرهای سینمایی:

مستند،علمی–تخیلی،ترسناک،کمدی،جنایی،حماسی،جنگی،تاریخی

عوامل اجرایی درسینما:

    • تهیه کننده : شخصی است که در فرآیند فیلم سازی بعنوان ناظر هنری فیلم در کنار کارگردان خدمت می کند.
    • نویسنده : مسئول آماده سازی سناریوی فیلم است.
    • کارگردان : شخصی است که در فرآیند فیلم سازی وظیفه اصلی شکل دهی و ارتقای داستان فیلم را به یک تجربه گیرا به شیوه ای هنرمندانه بر عهده دارد.
    • مدیر فیلم برداری : شخصی است که درفرآیندفیلم سازی مسئول نوردهی – نورپردازی – حرکت و تعیین جای دوربین ها و انتخاب لنزها و کادربندی تصاویر می باشد.
    • تدوین گر:شخصی است که پس از مرحله فیلم برداری درمورد زیباشناسی ساختمان فیلم مسئول است.
    • منشی صحنه :شخصی است که درفرآیند فیلم سازی – فیلم نامه دکوپاژ شده را در دست دارد.
    • بازیگر : شخصی است که نقشی را که برعهده او گذاشته شده است را بخوبی درک نموده و درقالبی خاص آن را نشان میدهد.
    • طراح صحنه : مسئولیت دیزاین صحنه های فیلم را بر عهده دارد.
    • صدابردار: متصدی ضبط صدای فیلم است.

۱۰- متخصص جلوه های ویژه: هنرمندی است خیلی چیره دست و فوق العاده خلاق

۱۱- گریمور: کسی است که مسئولیت گریم و آرایش شخصیت ها را در صحنه فیلم برداری برعهده دارد.

۱۲- آهنگ ساز: مسئول ساخت موسیقی برای تشدید حس اثر و حالت فیلم است.

۱۳- دکوپاژ: نمابندی فیلم را گویند.

۱۴- موسیقی فیلم: موزیک یا آهنگی است که بطور ملموس در فیلم اجرا  می شود.

اجزاء تشکیل دهنده فیلم:

فریم: کوچکترین واحد ساختمانی یک فیلم است.

نما: واحد بزرگتر از فریم را نما می گویند.

پلان: تشکیل شده از چندین فریم و حاوی قسمتی از رویداد فیلم است.

سکانس: بزرگترین ساختمانی یک فیلم است.

انواع آزمایش های علمی که منجر به خلق تصاویر متحرک  میشوند:

الف) پدیده تداوم دید یا دوام بصری : اولین بارتوسط پیترمارک رژه تشریح شد.

ب) پدیده فای: به واسطه آن ماپره های یک پنکه درحال حرکت را مانند تیغه ای واحد و مدور میبینیم.

ج) عکاسی: دستگاهی است که بوسیله آن تصویر اشیا مختلف به روی فیلم منعکس می شود.

عوامل موثر در تنظیم دوربین عکاسی:

    • دیافراگم: دریچه ورودی نور به اتاقک در دوربین عکاسی است که با تنظیم آن میتوان نور دلخواه را وارد دوربین عکاسی نمود.
    • سرعت : دریچه ای است که سرعت نوردهی به فیلم را میزان می کند.
    • فاصله: به فضای بین سوژه تا دیافراگم می گویند.

اسلاید:

(( تصاویرثابت بر روی یک صفحه شفاف است که در اثر عبور نور از آنها تصاویر بر روی پرده منعکس  می شود.

راههای تهیه اسلاید:

    • دستی
    • عکسبرداری
    • پاورپوینت

ویژوالایزر:

یکی از انواع دستگاههای نمایش تصویر است که مانند دستگاههای اسلاید – اوپک کار می کند و بخش اصلی آن دوربین دیجیتال است.

کاربردهای ویژوالایزر:

    • درکلاس های دانشگاه ها
    • درجلسات و سالن کنفرانس
    • در سمینارها
    • در آزمایشگاه ها

مجله:

نشریه ای است که برای روشن کردن افکار مردم در زمینه های مختلف بطور منظم و در زمان معین منتشر می شود.

اصول مهم روی جلد:

    • تخصصی یا عمومی بودن مجله
    • عوامل فرهنگی
    • مخاطبان خاص
    • حوادث و تنش ها

انواع عکسهایی که درمجلات چاپ  می شوند:

    • عکس های منفرد با عنوان و شرح جداگانه
    • عکس های منفرد داخل یک متن خبری
    • عکس های پی درپی
    • عکس های مونتاژ
    • صفحه آرایی:
    • عبارت است ازطرح ریزی برای یک صفحه یا گروهی ازصفحات

عناصرصفحه آرایی:

جلد – قطع – رنگ – عکس

    • اصول مهم در انتخاب اندازه:
    • الف) سهولت و راحتی برای درست گرفتن
    • ب) تناسب بین اندازه و محتوای مجله

عنوان و سرعنوان:

باعث تمرکزخواننده بر روی موضوعی خاص میشوند.

ساده ترین عنوانی که خطی است.

حروف: واحد اندازه گیری حروف پوینت است. هرپوینت برابر ۱/۷۲ اینچ است . ریزترین حروف ۴ پوینت و درشترین حروف ۸۴ پوینت است.

شیوه های حروفچینی:

با دستگاه تحریر

 تایپ

شابلون

حروف برگردان

ماشینی

فتوشاپ

اصول روزنامه نگاری:

اطلاعات

اهمیت

 مسئله تمرکز

ساختار

چهارچوب

برای نوشتن یک خبر این موارد را باید در نظرگرفت:

    • همیشه به هنگام نوشتن مخاطب را در نظرگرفته و با تکیه به زمان گذشته بنویسیم.
    • به قواعد سبک پایبند باشیم.
    • از نوشتن منابع درخبر غفلت نکنیم.
    • خبر را با نظر ادغام نکنیم.

کاتالوگ:

 بیشتربه سمت معرفی محصول و بطورکلی در جهت ایجاد فرصت برای انتخاب و خرید محصول توسط مشتری بکار میرود و دارای ۲ بخش تبلیغاتی و اطلاع رسانی است.

بروشور:

بیشتر به سمت ارائه اطلاعات مربوط به کالا و خدمات آن بکار میرود.

وظایف بروشور وکاتالوگ:

معرفی کالا – ایجاد سوال برای مخاطب – پاسخگویی به سئوالات مخاطب

انواع بروشور:

    • تک برگی
    • دوبرگی
    • آکاردئونی
    • فانتزی

نکات مهم درطراحی بروشور:

باکمترین المان،درکوتاه ترین زمان،بیشترین پیام را انتقال دهد.

پوستر: یکی ازرسانه های آموزشی نوشتاری تبلیغاتی است و دارای انواع فرهنگی و هنری و آموزشی و خبررسانی و تجاری است.

مشخصات پوستر:

    • هدف و منظور خاصی داشته باشد.
    • دارای پیام روشن و واضح باشد.
    • دارای رنگ های زنده باشد.
    • به اندازه کافی بزرگ باشد.